GHALIA – SHOUT SISTER SHOUT

Artiest info
Website
facebook

Voor het Brussels ketje Ghalia Vauthier draaide het vanaf 2013, na een inlooptijd als busker, bij het begin van haar muzikale carrière vooral rond een aantal muzikale projecten (the Naphtalines, Voodoo Casino en Ghalia & Mama’s Boys). De laatste jaren lijkt deze singer-songwriter en multi-instrumentaliste, die vooral geïnteresseerd geraakte in Blues en ouderwetse R‘n’R, ondertussen als Ghalia Volt meer en meer haar eigen weg te hebben gevonden. Een weg, die ze ontdekte na meervoudige trips naar New Orléans en Mississippi, waarbij ze o.a. op het Juke Joint Festival optrad én er de harten van de Mama’s Boys won.

Als solo artieste debuteerde ze in 2019 onder de naam Ghalia met ‘Mississippi Blend’. De opnames gebeurden in de Zebra Ranch in Coldwater (MS), die eigendom is van en beheerd wordt door Cody en Luther Dickinson (The Black Crowes). Het is daar waar ook al T-Model Ford en R.L. Burnside ooit stonden. Van de 11 nummers die Ghalia opnam, schreef ze er 5 zelf en aan de andere hielpen Dean Zucchero en Smokehouse Brown meeschrijven. Naast Zucchero (bas) en Brown (gitaar) slaagde ze er ook in om met Lightnin' Malcolm (gitaar), Cedric Burnside (drums), Watermelon Slim (harp) en Cody Dickinson drums) de studio vol te krijgen. Daarna volgden in 2021, onder de naam Ghalia Volt het one woman-project, ‘One Woman Band’ en vrij recent haar derde full length studio album ‘Shout Sister Shout’. 

Joshua Tree -dé ontmoetingsplaats voor veel beroemdheden en muzikanten- is een plek in de Mojave woestijn in Californië, waar r'n’r-mythologie werd gemaakt. Het was daar waar -zoals was afgesproken met zijn road manager Phil Kaufman- in 1973 het “gestolen” lichaam van de 26-jarige Gram Parsons in brand gestoken werd. Het was voor U2 ook de inspiratie van hun gelijknamige vijfde studio album, dat verscheen in 1987. De Joshua-boom, een soort yucca-boom die te vinden is in woestijnen in gebieden zoals Californië, is afgebeeld tussen de afbeeldingen die deel uitmaken van het album titel.

Rancho de la Luna (Iggy Pop, Arctic Monkeys, Foo Fighters, PJ Harvey…) is een opnamestudio in Joshua Tree, die in 1993 opgericht door Fred Drake, die de ranch kocht om de drukte van Los Angeles achter zich te laten. Dave Catching werd een zakelijke partner van de ranch in 1994. In deze nu al bijna legendarische studio nam Ghalia haar nieuwe album op met drummer/percussionist Danny Frankel (Lou Reed), toetsenist Ben Alleman (Dr. John) & gast gitarist David Catching. Waar haar vorige albums meer op North MS hill country blues en traditionele Delta blues gebaseerd waren, zit er in ‘Shout Sister Shout’ wat psychedelisch, aan uit de seventies gerelateerde rock. Kortom, méér hedendaags.

“If it was bad in Europe, I’d tour in the States. If it was bad in the South, I’d go to the northern Midwest…”

“Every Cloud” waarmee het album start, begint als de soundtrack van een roadmovie, waarbij de fuzzy gitaren en Ghalia’s schorre zang onderbroken worden door Alleman, een slaperige orgelfreak die Ray Manzarek van The Doors waardig is. Na het funky “Changes” combineert “Can’t Afford to Die” zijn stuwend rockabilly-ritme met een koele ontnuchterende tekst. Het goed middel tegen slapeloosheid is een lange zware wandeling. “Insomnia” is een trip, waarbij er langzaam brandende psychedelia uit de speakers wervelen. Met zijn verslavende beat en spookachtig gezang, vraagt het titelnummer om aandacht, om gehoord te worden. “Het is een lied dat vrouwen aanmoedigt luid te spreken…” -aldus Ghalia- “Vecht terug, schreeuw terug…”. Precies dat deed Ghalia Volt. "Op dit moment ben ik er klaar voor, om weer met een band te spelen, deze nieuwe nummers live te spelen en over het podium te rennen...". Met het aanstekelige “No Happy Home” schiet het tempo omhoog, “She’s Holding You Back” is een shuffle en “Can’t Have It All” is op zich al een wijze raad. In “Hell Is Not Gonna Deal with You” spuugt Volt gif in de microfoon terwijl Frankel een gat tracht te slaan in een van zijn drums. “Hop On a Ride”, een nummer dat Ghalia schreef samen met label collega Eddie 9V, is erg autobiografisch. Het klinkt als “haar” verhaal. Ze verliet België, trok rond in de States, waar ze vond wat ze zocht… Met het hypnotiserende “Dog Ya Around” komt het einde in zicht. “Po’ Boy John” is daarna nog een erg dansbaar nummer met levendige honky-tonk piano, waarin Ghalia het in de achtergrond over een oude gitaar heeft.

“On 'Shout Sister Shout' Ghalia Volt let us hear that she’s ready to join the band and to hit the road again…” (ESC, Rootstime.be)

Eric Schuurmans

 

10 CD's te winnen!

Wil je daar kans op maken, dan mail je ons gewoon even:
je naam, je adres en de vermel
ding: GHALIA
Binnen een aantal weken wordt uit alle inzendingen de gelukkigen getrokken.
Wij hopen dat u massaal Rootstime - hier - zult mailen
De winnaars worden per mail verwittigd.

‘SHOUT SISTER SHOUT’: tracklist: 01. Every Cloud – 02. Changes – 03. Can’t Afford to Die – 04. Insomnia – 05. Shout Sister Shout – 06. No Happy Home – 07. She’s Holding You Back – 08. Can’t Have It All – 09. Hell Is Not Gonna Deal with You – 10. Hop On a Ride – 11. Dog Ya Around – 12. Po’ Boy John | Music/Lyrics: Ghalia Volt, w/Eddie 9V (10) or as [noted] | Credits: Ghalia Volt: vocs, guitar / Danny Frankel: drums, percussion / Ben Alleman: keys, piano & Guest: David Catching: guitar 

Discography GHALIA VOLT: 3-Shout Sister Shout [2023] | Blues Caravan 2022 (Live), w/Katie Henry & Will Jacobs  [2022] | Jam in the Van (Live Session, Mammoth Lakes, CA, 2021) (EP,4#)  [08/2021] | 2-One Woman Band [2021] | 1-Mississippi Blend, by Ghalia [09/2019] | Let the Demons Out, w/Mama’s Boys [10/2017] | Have You Seen My Woman?, by Ghalia & Voodoo Casino [2017] |